Otwarcie granic – gdzie, jak i kiedy wyjedziemy na wakacje 2020

Wakacje za granicą są znów możliwe! Od 13. czerwca można wybrać się poza Polskę samochodem, od 16. czerwca samolotem. Dokąd możemy pojechać na wakacje i jakie warunki trzeba spełnić? Zebraliśmy najważniejsze informacje o otwarciu granic!


Na wakacje samolotem

Otwarcie granic – od kiedy obowiązuje?

Od 13 czerwca możemy wyjeżdżać na zagraniczny urlop samochodem. Od 16 czerwca – samolotem, ale w tym wypadku tylko do krajów Unii Europejskiej. Polski rząd zniósł obowiązek 14-dniowej kwarantanny po powrocie z zagranicy.

Obowiązek kwarantanny wprowadzono w Polsce w połowie marca, co w praktyce oznaczało zakaz wyjazdu za granicę. Wyjątki dotyczyły pracowników transgranicznych i kierowców transportu międzynarodowego.

Planując wakacje w 2020r. można skorzystać z ofert Travelplanet.pl – zarówno tych z dojazdem własnym, jak i last minute z transferem samolotowym.

Wakacje za granicą – gdzie polecieć samolotem?

Od 16 czerwca z Polski możliwe jest podróżowanie samolotem do krajów UE. Jeśli chodzi o kraje poza Unią Europejską – wciąż czekamy na decyzje rządzących.

Poniżej lista krajów chętnie wybieranych przez Polaków na wakacje, które swoje granice otwiera granice:

KRAJOTWARTE DLA POLAKÓWOBOWIĄZEK KWARANTANNY DLA POLAKÓWWAŻNE INFORMACJE
GrecjaTakBrak kwarantanny Kliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Grecja
TurcjaTakBrak kwarantannyPolski rząd musi najpierw umożliwić wyjazdy do krajów poza Unię Europejską
HiszpaniaTakBrak kwarantannyKliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Hiszpania
BułgariaTakBrak kwarantannyKliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Bułgaria
EgiptTakBrak kwarantannyPolski rząd musi najpierw umożliwić wyjazdy do krajów poza Unię Europejską. Wybrane kurorty: Sharm el-Sheikh, Dahab, Hurghada, Marsa Alam, Marsa Matrouh
WłochyTakBrak kwarantanny (pod warunkiem, że osoba nie przebywała w ciągu ostatnich 14 dni poza obszarem UE)Kliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Włochy
PortugaliaTakBrak kwarantanny (za wyjątkiem archipelagu Madery)
TunezjaTakBrak kwarantannyPolski rząd musi najpierw umożliwić wyjazdy do krajów poza Unię Europejską.
Na lotnisku obowiązek przedstawienia testu na obecność koronawirusa wykonanego min. 72 godziny przed podróżą. Podróżny wjedzie do Tunezji, jeśli wynik będzie negatywny.
CyprTakBrak kwarantannyKliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Cypr
CzarnogóraTakBrak kwarantannyKliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Czarnogora
AlbaniaTakBrak kwarantanny
MaltaTakBrak kwarantanny
GruzjaNieTak

Wakacje samolotem poza Unię Europejską – co robią biura podróży

Wszyscy czekamy na otwarcie granic i możliwość opuszczenia Unii Europejskiej. Większość touroperatorów zawiesiła imprezy w czerwcu do krajów takich jak Turcja, Egipt czy Tunezja.

Szczegółowe informacje na temat aktualnej sytuacji opisujemy tutaj.

Podróżowanie samolotem po COVID19 – jak będzie wyglądało?

Już od 1 lipca 2020 roku zostanie zniesiony limit pasażerów i samoloty będą mogły latać w pełni obłożone. Na lotniskach i w samolocie będą obowiązywały zasady bezpieczeństwa, które można podzielić na 3 etapy:

  • Przed wylotem – Dokładnie zapoznaj się z zasadami obowiązującymi w docelowym miejscu Twoich wakacji – niektóre kraje wydały obowiązek wypełnienia deklaracji i posiadanie kodu QR już przed wylotem! Szczegółowe informacje o kierunkach przedstawiamy w dalszej części artykułu.
    W związku ze zwiększonymi środkami bezpieczeństwa, zaleca się przybycie na lotnisko minimum 3 godziny przed planowaną godziną odlotu. Jeśli masz taką możliwość, odpraw się on-line. Stosuj się do zaleceń obsługi lotniska i samolotu. Pamiętaj o zachowaniu dystansu społecznego. Obsługa lotniska może zmierzyć Ci temperaturę przed wejściem do terminala i ma prawo odmówić wpuszczenia osób z temperaturą powyżej 38 stopni (zalecamy wykonanie pomiaru we własnym zakresie przed wyjściem z domu). Zamknięte są palarnie i place zabaw dla dzieci. W terminalach mogą przebywać wyłącznie pasażerowie i pracownicy lotniska (nie dotyczy sytuacji, kiedy osoba towarzysząca jest konieczna, np. w przypadku opieki nad osobą niepełnosprawną). Pasażerowie mają również obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia, zgodnie z instrukcją przewoźnika. Na lotniskach obowiązuje nakaz noszenia maseczek zasłaniających nos i usta (dotyczy także kontroli bezpieczeństwa). Wchodząc na pokład, należy samodzielnie zeskanować kartę pokładową i okazać ważny dokument tożsamości.</span

WAŻNE: Wybierając się na wakacje zorganizowane należy mieć przy sobie wydrukowaną i uzupełnioną deklarację zdrowia. Należy obowiązkowo zapoznać się z przepisami obowiązującymi w kraju docelowym. Szczegóły znajdziesz w dalszej części artykułu.

KLIKNIJ TUTAJ aby pobrać wzór deklaracji zdrowia niezbędnej na lotnisku.

  • Podczas lotu – Pamiętaj, aby zająć miejsce zgodnie ze wskazówkami załogi. Maseczkę zasłaniającą nos i usta, należy mieć na sobie przez cały czas, aż do momentu opuszczenia terminalu lotniska (rekomenduje się wymianę maseczki co 4 godziny). Rodziny i osoby podróżujące wspólnie, mogą siedzieć obok siebie. Jeżeli to możliwe, unikaj przemieszczania się w samolocie. Korzystanie z łazienki jest dozwolone zgodnie z reżimem sanitarnym. Na pokładach samolotów stosuje się filtry HEPA, które polepszają jakość powietrza. Wnętrza samolotów są dodatkowo dezynfekowane. Na pokładach ograniczono serwis pokładowy i wprowadzono możliwość sprzedaży wyłącznie zapakowanego jedzenia. W przypadku wykrycia u pasażera objawów choroby, zostanie on odseparowany od pozostałych podróżujących i po wylądowaniu przebadany przez kwalifikowane osoby pod kątem obecności COVID-19.
    W czasie lotu zostaniesz poproszony o wypełnienie Karty Lokalizacji Pasażera. Dotyczy to również lotu powrotnego, dlatego warto już przed wylotem wypełnić i wydrukować dwie kopie kart. Warto również mieć ze sobą długopis, aby uzupełnić brakujące pola (np.: nr miejsca w samolocie jeżeli nie jest znany). Dzięki niej, zostaniesz poinformowany w przypadku wykrycia ogniska choroby i będziesz mógł zastosować środki zapobiegawcze.

WAŻNE: Wybierając się na wakacje zorganizowane warto mieć przy sobie wydrukowane i uzupełnione dwie Karty Lokalizacji Pasażera (unikniesz konieczności wypełniania szczegółowego formularza na pokładzie samolotu) oraz długopis.

KLIKNIJ TUTAJ aby pobrać wzór Karty Lokalizacji Pasażera niezbędnej podczas lotu w obie strony.

  • Po wylądowaniu – Samolot należy opuszczać stopniowo, zachowując dystans społeczny (dotyczy także kontroli celnych i odbioru bagażu). Jeżeli transfer do terminala odbywa się autobusem, liczba pasażerów zostanie ograniczona. Pasażerowie mogą również zostać poddani kontroli temperatur i w przypadku jej podwyższenia, skierowani na dodatkowe badania.

Wakacje 2020 gdzie można pojechać samochodem lub autokarem

Choć zniesienie obostrzeń na granicach Polski obowiązuje od 13 czerwca, w praktyce jednak na wakacje samochodem lub autokarem można wyjechać dopiero po 15 czerwca lub później.

Poniżej zebraliśmy informacje na temat poszczególnych krajów, do których można wybrać się na wakacje z dojazdem własnym lub wycieczkę autokarową.

KRAJOTWARTE DLA POLAKÓW?OBOWIĄZEK KWARANTANNY DLA POLAKÓWWAŻNE INFORMACJE
ChorwacjaTakBrak kwarantannyKliknij tutaj i PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Szczegółowe informacje Chorwacja
CzechyTak Brak kwarantannyObowiązkowe noszenie maseczek w hotelach.
SłowacjaTakBrak kwarantanny
NiemcyTakBrak kwarantanny
SłoweniaTakTak (14-dniowa)Obowiązek kwarantanny nie dotyczy osób w tranzycie, jeżeli ich pobyt na terytorium Słowenii nie przekracza 12 godzin.
FrancjaTakBrak kwarantannyWjazd do Francji jest dozwolony dla obywateli polskich, którzy nie wykazują symptomów zakażenia i należą do jednej z kategorii osób opisanych na stronie: www.gov.pl/web/francja/koronawirus---informacje-dla-podrozujacych-z-i-przez-francjeformacje-dla-podrozujacych-z-i-przez-francje
SzwecjaTakBrak kwarantanny
SzwajcariaTakBrak kwarantanny
CzarnogóraTakBrak kwarantanny
BelgiaTakBrak kwarantannyDla wszystkich osób wjeżdżających do Belgii zalecana jest 14 dniowa kwarantanna. Odbywanie kwarantanny nie jest kontrolowane przez instytucje belgijskie, ale zalecane jest dobrowolne poddanie się odizolowaniu.
Obywatele polscy, ich małżonkowie i dzieci oraz osoby pozostające pod ich stałą opieką mogą przejeżdżać tranzytem do Polski lub do innego kraju stanowiącego ich miejsce zamieszkania.
HolandiaTakBrak kwarantanny
LitwaTakBrak kwarantanny
ŁotwaTakBrak kwarantanny
EstoniaTakBrak kwarantanny
DaniaNie-Duńskie granice pozostają zamknięte dla turystów z Polski do 31.08.2020
AustriaTakBrak kwarantanny
WęgryTakBrak kwarantanny
AlbaniaTakBrak kwarantanny

Gdzie pojechać po otwarciu granic – nowe destynacje

Wśród trendów tego roku mogą pojawić się nowe destynacje, których Polacy wcześniej raczej nie brali często pod uwagę. Najbliższe urlopy możemy więc spędzić w Niemczech, Czechach czy na Litwie.

Powodzeniem z pewnością cieszyć się będą kierunki, które dotychczas Polacy uznawali za najbardziej atrakcyjne. Zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje na temat obostrzeń w najpopularniejszych krajach. Kliknij i przeczytaj:


Restrykcje – Polska na wakacje

Zapewne duża część z Was wybierze rodzimą ofertę. Pamiętaj, że również polskie hotele wprowadziły obostrzenia w celu zminimalizowania ryzyka zakażeniem COVID-19, o których warto pamiętać

    • Dystans społeczny – hotelarze powinni zadbać o zwiększenie odległości pomiędzy pracownikami i gośćmi do min. 1,5 metra. 
    • Przygotowany i zdyscyplinowany personel – konieczne jest ograniczenie liczby pracowników korzystających równolegle ze wspólnych pomieszczeń. Wymaga się, aby pracownicy hoteli mieli zapewnione w razie potrzeby środki ochrony osobistej. Personel powinien mieć dostęp do środków ochrony indywidualnej (maski, przyłbice, rękawiczki). Poza zasadami przestrzegania higieny, zaleca się także unikania dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej. Spotkania organizacyjne powinny być ograniczone i przeprowadzane z zachowaniem dystansu społecznego, a najlepiej za pośrednictwem telefonów lub aplikacji mobilnych. 
    • Dezynfekcja i wietrzenie ogólnodostępnych pomieszczeń – nałożony obowiązek przestrzegania najwyższych norm higieny i regularnego wietrzenia ogólnodostępnych pomieszczeń. Codzienne prace dezynfekujące najbardziej newralgicznych miejsc (przyciski wind, klamki, poręcze krzeseł itp. powinny być szczególnie monitorowane. 
    • Pomieszczenia do czasowej izolacji – wymaga się, aby obiekty noclegowe miały przygotowane procedury na wypadek wystąpienia na ich terenie przypadków zakażenia wirusem i pomieszczenia do czasowej izolacji osób z objawami COVID-19. Pomieszczenia te są przeznaczone na wypadek wykrycia niepokojących objawów u pracowników hoteli. 
    • Troska o osoby powyżej 60 r.ż. – zaleca się, aby obsługa ograniczała bezpośredni kontakt z gośćmi powyżej 60 r.ż. i osobami przewlekle chorymi. 
    • Wykorzystanie technologii – rekomendacja stosowania technologii, umożliwiającej płatności zbliżeniowe oraz zakwaterowanie i wymeldowanie z obiektu, zamawianie dodatkowych usług, przez urządzenia mobilne.
    • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących. Wymagane jest także zapewnienie wystarczającej ilości materiałów jednorazowych, koniecznych do zachowania higieny i czystości (ręczniki papierowe, materiały jednorazowego użytku) oraz wyposażenie personelu mającego dostęp do kwater gości, wystarczającej ilości masek i rękawiczek ochronnych. Hotele powinny zapewniać możliwość zakupu maseczek ochronnych w recepcji.
    • Stosowanie widocznej informacji – W wyznaczonych miejscach powinny znajdować się tablice informacyjne dotyczące zasad higieny i bezpieczeństwa wraz z danymi kontaktowymi do służb medycznych i stacji sanitarno-epidemiologicznej. 
    • Sale konferencyjne – zaleca się aby były użytkowane tylko zachowaniem min. 2-metrowej odległości pomiędzy uczestnikami oraz z zachowaniem aktualnych przepisów prawnych. 
    • Sprzątanie pokojów – powinno odbywać się na życzenie gości. Po każdym wypoczywającym zaleca się dokładną dezynfekcję pomieszczenia ze zwróceniem szczególnej uwagi na najbardziej narażone na dotyk powierzchnie i przedmioty. 
    • Restauracje hotelowe – mogą być otwarte przy zachowaniu ścisłych restrykcji, wśród których znajdują się m.in.: stosowanie zabezpieczeń i dezynfekcji pomieszczeń przez pracowników, zachowanie dystansu społecznego i zmniejszenie liczby stolików w restauracji. 
    • Suszarki nadmuchowe w łazienkach pokojowych – obowiązuje zakaz używania do odwołania.
    • Sprzęt sportowo-rekreacyjnymoże być udostępniony odpoczywającym pod warunkiem jego dezynfekcji po każdym użyciu.

Otwarcie Granic Grecja – co musisz wiedzieć

Niezbędne formalności przed wakacjami w Grecji

Niezbędne dokumentyKiedy wypełnićGdzie wypełnićCo mieć ze sobą
Formularz Lokalizacji Pasażerów (PLF)Do 24 godziny przed wylotem!Formularz wypełnij online: http://travel.gov.grWydrukowany QR code wygenerowany przez stronę oraz potwierdzenie mailowe wypełnienia.
UWAGA: Mail z kodem otrzymasz w dniu planowanego przybycia do Grecji (o północy).
Deklaracja zdrowiaPrzed przyjazdem na lotniskoWypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ DOKUMENT TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument podczas wejścia na lotnisko
Karta lokacyjnaPrzed przyjazdem na lotnisko w 2 kopiach (wymagana również na locie powrotnym)Wypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument w czasie obu przelotów.
Warto mieć przy sobie długopis, aby uzupełnić nr miejsca w samolocie (jeżeli nie jest znany wcześniej)

Wakacje w Grecji możesz zaplanować już od 1.07.2020, kiedy zostaną otwarte wszystkie lotniska dla ruchu pasażerskiego. Mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich obywateli i odwiedzających, władze Grecji zdecydowały o obowiązkowym wypełnieniu formularza na stronie travel.gov.gr na co najmniej 24 godziny przed wyjazdem.

W formularzu należy umieścić informacje o miejscu przylotu, adresie pobytu w Grecji, podstawowe dane osobowe i miejscu pobytu w ciągu ostatnich 14 dni przed przylotem. System wygeneruje kod QR, który należy zapisać na urządzeniu mobilnym lub wydrukować.

UWAGA: Plik otrzymasz w dniu planowanego przybycia do Grecji (o północy)

Tuż po wyjściu z samolotu, na podstawie tych danych pracownicy służb granicznych podejmą decyzję czy wjeżdżający może przekroczyć granicę, czy musi poddać się badaniu na COVID-19. Do chwili otrzymania wyniku badania, podróżujący ma obowiązek pozostania w izolacji w miejscu pobytu podanym w formularzu.

UWAGA: Osoby nieprzestrzegające przepisów, podlegają grzywnie w kwocie 500 Euro.

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
Jeśli personel na lotnisku zdiagnozuje u Ciebie objawy COVID-19 i skieruje na kwarantannę, rząd Grecji zobowiązuje się pokryć koszty związane z hospitalizacją i transportem. W momencie wykrycia objawów zachorowania w hotelu, zostaniesz odseparowany od reszty gości, także na koszt Grecji, a pozostali goście będą mogli dokończyć swój urlop.

Transfer

Środki higieny i społeczny dystans – podczas transferu powinieneś mieć zapewniony dostęp do środków dezynfekujących. W czasie transferu wymagane jest także noszenie maseczki ochronnej i zachowanie społecznego dystansu. Zaleca się korzystanie ze środkowych i tylnych drzwi.

Prywatne transfery hotelowe – odbywają się w ograniczonej liczbie osób, zależnej od wielkości pojazdu. Kierowcy mają obowiązek stosowania masek ochronnych i rękawiczek oraz dezynfekcji pojazdów i ich regularnej, naturalnej wentylacji. Według wstępnych informacji autobusy będą mogły być wypełnione w 60%, a na ich pokładzie obowiązkowe będzie noszenie masek.

Hotele

Wszystkie hotele w Grecji zostały zobligowane do przestrzegania restrykcyjnych zasad bezpieczeństwa:

  • Wyznaczenie koordynatora ds. Zdrowia – osoba pełniąca tę funkcję, będzie nadzorowała przestrzeganie protokołów i pracę wszystkich działów. Koordynator ds. Zdrowia musi zostać zgłoszony do rejestru Krajowej Organizacji Zdrowia Publicznego. Dodatkowo hotele zobowiązane są do sporządzenia planu operacyjnego na potrzeby zarządzania przypadkami COVID-19.
  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – kadra hoteli w Grecji musi zostać przeszkolona w zakresie przenoszenia wirusa i sposobie postępowania w przypadku wykrycia zakażeń. Zaleceniem jest, aby pracownicy codziennie mierzyli temperaturę i w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, pozostali w domu.
  • Obsługa medyczna – każdy obiekt jest zobowiązany do posiadania lekarza na wezwanie, który będzie działał zgodnie z instrukcjami w celu wykrycia podejrzanych przypadków COVID-19. Równolegle, za pośrednictwem telemedycyny, lekarze będą mogli obserwować podejrzane przypadki. Jednocześnie personel hotelowy ma obowiązek zapewnienia gościom maksymalnej ochrony poprzez utrzymywanie społecznego dystansu i regularnego stosowania środków higieny.
  • Rejestr gości i personelu – Każdy hotel jest zobligowany do prowadzenia aktualnego i zgodne z przepisami RODO, rejestru członków personelu i gości, dzięki czemu w przypadku wykrycia przypadku choroby, wszystkie osoby mogące mieć z nim styczność, zostaną o tym fakcie poinformowane.
  • Komunikacja i stosowanie widocznej informacji – wszystkie hotele w Grecji, muszą informować swoich gości na temat stosowanych zabezpieczeń. Zaleca się, aby na stronach internetowych hoteli, znajdowały się specjalne sekcje dedykowane COVID-19. Goście mają także mieć w ogólnodostępnych miejscach i pokojach, dokładne i wielojęzyczne instrukcje o działaniach zapobiegawczych i dostępnych środkach.
  • Dystans społeczny – Goście i obsługa hoteli w Grecji zobowiązani są do utrzymywania 2 metrowego dystansu społecznego.
  • Wykorzystanie technologii – rekomendacja stosowania technologii, umożliwiającej płatności zbliżeniowe oraz zakwaterowanie i wymeldowanie z obiektu, zamawianie dodatkowych usług, przez urządzenia mobilne.
  • Zakaz wejścia dla osób z zewnątrz – goście spoza hotelu nie mogą do niego wchodzić.
  • Przedłużenie czasu zameldowania i wymeldowania pomiędzy pobytami – zaleca się, aby wymeldowanie nastąpiło do 11 rano, a zameldowanie od godziny 15:00, aby pokoje zostały dokładnie wyczyszczone i zdezynfekowane oraz miały zapewnioną naturalną wentylację.
  • Sprzątanie – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących a obsługa ma obowiązek zwrócenia specjalnej uwagi na dokładne czyszczenie wszystkich powierzchni łazienki przed przybyciem nowych gości. Należy unikać częstego sprzątania pokojów w czasie pobytu gości w celu unikania kontaktu z obsługą. Zalecane jest powiadomienie gości (na drzwiach lub wewnątrz pokoju) o tym, kiedy i w jaki sposób sprzątnięto ich pokoje. Ogólnodostępne pomieszczenia mają być czyszczone równie starannie, ze szczególnym naciskiem na częstą dezynfekcję takich miejsc jak klamki, przyciski windy itp.
  • Dyskrecja – Personel ma obowiązek zapewnić dyskrecję gościom przebywającym na wczasach w Grecji, jeśli wykryto u nich objawy choroby.
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących. Wymagane jest także zapewnienie wystarczającej ilości materiałów jednorazowych, koniecznych do zachowania higieny i czystości (ręczniki papierowe, materiały jednorazowego użytku).
  • Restauracje hotelowe – Restauracje są zobowiązane do przestrzegania najwyższych norm sanitarnych. Towary muszą być odbierane przez delegowane osoby, które będą nosić rękawiczki i maski ochronne. Pracownicy kuchni powinni zachować odległość od siebie, zgodną z wymogami Ministerstwa Zdrowia. Na terenie hotelowych restauracji, obowiązują identyczne zasady, jak w restauracjach i barach na terenie całej Grecji. Managerowie są natomiast odpowiedzialni za właściwe rozmieszczanie stolików, z zachowaniem społecznego dystansu.
  • Place zabaw – na placach zabaw należy unikać przeludnienia i stosować zasady dystansu społecznego.
  • SPA i Wellness – obowiązują zasady dystansu społecznego. Goście mają dostęp tylko po wcześniejszym uzgodnieniu. Zaleca się stosowanie okien z pleksiglasu w recepcji strefy SPA.
  • Sklepy hotelowe i pomieszczenia ogólnodostępne – te przestrzenie są dostępne dla gości pod warunkiem zapewnienia dostosowanej do wielkości liczby gości oraz przestrzegania dystansu społecznego. Zaleca się, aby unikać korzystania z wind.
  • Sprawna i zadbana klimatyzacja – Hotele mają obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na dobry stan klimatyzacji, jej właściwego funkcjonowania i zwiększenia cyrkulacji powietrza. Zaleca się także stosowanie naturalnej wentylacji w pokojach i ogólnodostępnych pomieszczeniach.
  • Animacje – program animacyjny może zostać ograniczony do zabaw wyłącznie na świeżym powietrzu z zachowaniem dystansu społecznego. Akcesoria używane podczas animacji są obowiązkowo dezynfekowane po każdych zajęciach.

Plaże i baseny

Wybierając Grecję na wakacje, możesz korzystać z plaż i basenów. W celu zapewniania bezpieczeństwa, wprowadzono następujące zasady użytkowania:

  • Odkryte baseny hotelowe – dozwolone jest wyłącznie korzystanie z odkrytych basenów kąpielowych. Zabrania się otwierania basenów krytych
  • Ograniczenia w liczbie kąpiących – wskazana gęstość zatłoczenia w basenach hotelowych jest mierzona w stosunku 5m² powierzchni wody na osobę
  • Dystans społeczny – Greckie plaże i baseny mają mieć zapewniony bezpieczny, 2-metrowy dystans pomiędzy leżakami i wypoczywającymi (nie dotyczy wypoczywających wspólnie rodzin i grup znajomych). Plażowiczom zaleca się nie umieszczanie ręczników pomiędzy leżakami i parasolami.
  • Dezynfekcja leżaków i ogólnodostępnych sprzętów – personel hotelowy ma obowiązek dezynfekcji leżaków kilka razy dziennie, zwłaszcza po zakończeniu korzystania z przedmiotu po indywidualnym gościu. Zaleca się także przykrywanie leżaków i ogólnodostępnych sprzętów, materiałami które można skutecznie zdezynfekować.

Atrakcje turystyczne i inne

Wycieczki fakultatywne – wycieczki fakultatywne mogą się odbywać w mniejszych grupach z zachowaniem dystansu społecznego. Zaleca się zwiększenie liczby wycieczek na świeżym powietrzu, omijanie dużych skupisk ludzi i stosowanie maseczek ochronnych tam, gdzie jest to wymagane.

Sklepy i restauracje – Greckie sklepy i restauracje są otwarte i zobowiązane do przestrzegania określonych protokołów higieny.

Muzea i zabytki – Greckie muzea i zabytki są otwarte dla zwiedzających w ramach ściśle określonych zasad przestrzegania higieny i bezpieczeństwa.

Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Używanie maseczek ochronnych nie jest obowiązkowe podczas spędzania wakacji w Grecji, jednak zaleca się ich używanie w zamkniętych pomieszczeniach. Obowiązkowe jest natomiast noszenie maseczek podczas korzystania z transportu publicznego.


Otwarcie granic Turcja – najważniejsze informacje

Wakacje w Turcji będą możliwe, jak tylko polski Rząd ogłosi decyzję o przywróceniu bezpośrednich lotów z krajowych lotnisk.

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
W przypadku konieczności odbycia kwarantanny, turyści w Turcji są zwolnienie z dodatkowych opłat. Odbywa się ona w odizolowanym od pozostałych gości pokoju hotelowym. Rodzina, która podróżuje z osobą mającą objawy COVID-19, przechodzi płatny test na obecność wirusa (ok. 110 lir tureckich). Jeśli wynik testu jest negatywny, wakacje mogą być kontynuowane w standardowym pokoju hotelowym.


Otwarcie granic Egipt – najważniejsze informacje

Wakacje w Egipcie będą możliwe, jak tylko polski Rząd ogłosi decyzję o przywróceniu bezpośrednich lotów z krajowych lotnisk.


Otwarcie granic Bułgaria – najważniejsze informacje

Niezbędne formalności przed wakacjami w Bułgarii

Niezbędne dokumentyKiedy wypełnićGdzie wypełnićCo mieć ze sobą
Deklaracja zdrowia (lotnisko)Przed przyjazdem na lotniskoWypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ DOKUMENT TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument podczas wejścia na lotnisko
Karta lokacyjnaPrzed przyjazdem na lotnisko w 2 kopiach (wymagana również na locie powrotnym)Wypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument w czasie obu przelotów.
Warto mieć przy sobie długopis, aby uzupełnić nr miejsca w samolocie (jeżeli nie jest znany wcześniej)
Deklaracja zdrowia (Bułgaria)Przed przyjazdem na lotnisko (zachowaj aż do wylądowania)Wypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument podczas kontroli na lotnisku w Bułgarii.

Pierwsi goście z Polski wylecieli na wakacje do Bułgarii już w połowie czerwca! Kraj ten nie wymaga obowiązkowej kwarantanny po przylocie dla obywateli Polski, chyba że przylatują z Belgii, Irlandii, Włoch, Malty, Portugalii, Hiszpanii i Szwecji (oraz spoza UE za wyjątkiem Serbii, Norwegii, Islandii, Szwajcarii, Andory, Lichtensteinu, Monako i Watykanu).

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
W przypadku stwierdzenia u Ciebie objawów COVID-19, zostaniesz odseparowany od innych gości hotelowych i zakwaterowany w innej części hotelu. Pozostaniesz pod opieką hotelu i rezydenta lub jeśli stan Twojego zdrowia będzie wymagał hospitalizacji, zostaniesz przewieziony do szpitala. Kwarantanna obowiązuje także wszystkich członków Twojej rodziny.

Hotele

  • Higiena i bezpieczeństwo – Wszystkie bułgarskie hotele, są zobowiązane do przestrzegania rygorystycznych regulaminów, mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. Hotele powinny dysponować wolnymi pokojami na potrzeby zapewnienia izolacji chorych osób od pozostałych gości spędzających wakacje w obiekcie.
  • Dystans społeczny – Goście i obsługa hoteli w Bułgarii zobowiązani są do utrzymywania 1,5 metrowego dystansu społecznego.
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących. Wymagane jest także zapewnienie wystarczającej ilości materiałów jednorazowych, koniecznych do zachowania higieny i czystości (ręczniki papierowe, materiały jednorazowego użytku).
  • Sprzątanie – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących. Na życzenie, goście mogą zrezygnować z codziennego sprzątania pokoju (wówczas obsługa powinna zostawić czyste ręczniki i środki higieniczne przed wejściem do pokoju w starannie zamkniętych opakowaniach). Hotele powinny regularnie dezynfekować ogólnodostępne pomieszczenia i karty do pokoju.
  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – kadra hoteli w Bułgarii powinna zostać przeszkolona w zakresie przenoszenia wirusa i sposobie postępowania w przypadku wykrycia zakażeń. Zaleceniem jest, aby pracownicy codziennie mierzyli temperaturę i w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, pozostali w domu. Ponadto pracownicy zostaną wyposażeni w sprzęt ochronny (maski, rękawiczki, plastikowe osłony) a grafik pracy ma być skonstruowany w taki sposób, aby unikać tworzenia dużych skupisk ludzi.
  • Restauracje hotelowe – Restauracje są zobowiązane do przestrzegania najwyższych norm sanitarnych. Obowiązują zasady dezynfekcji stolików i zachowania dystansu społecznego na terenie restauracji, wynoszącego 1,5 metra. Pracownicy restauracji powinni nosić maski i rękawiczki ochronne. Zalecane jest, aby jedzenie znajdowało się za szybą i było wydawane przez pracownika.

Plaże i baseny

  • Dystans społeczny – Bułgarskie plaże i baseny mają mieć zapewniony bezpieczny dystans pomiędzy leżakami i wypoczywającymi (nie dotyczy wypoczywających wspólnie rodzin i grup znajomych)
  • Dezynfekcja leżaków – personel hotelowy ma obowiązek dezynfekcji leżaków kilka razy dziennie, zwłaszcza po zakończeniu korzystania z przedmiotu po indywidualnym gościu.
  • Sport i rekreacja – Sporty grupowe są dozwolone przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa (m.in.: dezynfekcja rąk). Rekomendowane jest także stosowanie masek ochronnych.

Atrakcje turystyczne i inne

  • Sklepy i restauracje – Bułgarskie sklepy i restauracje są otwarte i zobowiązane do przestrzegania określonych protokołów higieny.
  • Muzea i zabytki – Bułgarskie muzea i zabytki są otwarte dla zwiedzających w ramach ściśle określonych zasad przestrzegania higieny i bezpieczeństwa.
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Stosowanie masek jest zalecane w pomieszczeniach zamkniętych oraz obowiązkowe w aptekach i centrach medycznych i w transporcie publicznym.
  • Bary, dyskoteki i kluby nocne – Mogą być otwarte wyłącznie zewnętrzne kluby nocne, przy maksymalnie 50% wypełnieniu. Należy zachować dystans społeczny min. 1,5 metra.

Otwarcie granic Hiszpania – najważniejsze informacje

Niezbędne formalności przed wakacjami w Hiszpanii

Niezbędne dokumentyKiedy wypełnićGdzie wypełnićCo mieć ze sobą
Formularz Zdrowia Publicznego (FCS)Na 48 godzin przed wylotem!Formularz wypełnij online na spth.gob.es lub za pomocą bezpłatnej aplikacji SPAIN TRAVEL HEALTH-SPTH.Wydrukowany lub zapisany na urządzeniu mobilnym QR code wygenerowany przez stronę lub aplikację oraz potwierdzenie mailowe wypełnienia
Deklaracja zdrowiaPrzed przyjazdem na lotniskoWypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ DOKUMENT TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument podczas wejścia na lotnisko
Karta lokacyjnaPrzed przyjazdem na lotnisko w 2 kopiach (wymagana również na locie powrotnym)Wypełnić w domu i zabrać ze sobą na lotnisko. POBIERZ TUTAJWydrukowany i wypełniony dokument w czasie obu przelotów.
Warto mieć przy sobie długopis, aby uzupełnić nr miejsca w samolocie (jeżeli nie jest znany wcześniej)

Hiszpania – będąca jedną z najpopularniejszych destynacji turystycznych na świecie, otworzyła swoje granice 21.06.2020 dla wszystkich członków Unii Europejskiej, za wyjątkiem Portugalii. Oznacza to, że piękne plaże Majorki, wybrzeża Costa Brava i Costa Del Sol, czekają na polskich turystów. W chwili obecnej nie ma konieczności przechodzenia kwarantanny po przylocie do hiszpańskich kurortów dla obywateli Polskich.

Mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich obywateli i odwiedzających, władze Hiszpanii zdecydowały o obowiązkowym wypełnieniu formularza za pomocą bezpłatnej aplikacji SPAIN TRAVEL HEALTH-SPTH, dostępnej na stronie www: https://www.spth.gob.es.

W formularzu należy umieścić informacje o miejscu przylotu, adresie pobytu w Hiszpanii, podstawowe dane osobowe i miejscu pobytu w ciągu ostatnich 14 dni przed przylotem. System wygeneruje kod QR (powinien trafić na podany adres email lub być dostępny w aplikacji), który należy zapisać na urządzeniu mobilnym lub wydrukować. Tuż po wyjściu z samolotu, na podstawie tych danych pracownicy służb granicznych podejmą decyzję czy wjeżdżający może przekroczyć granicę, czy musi poddać się badaniu na COVID-19. Do chwili otrzymania wyniku badania, podróżujący ma obowiązek pozostania w izolacji w miejscu pobytu podanym w formularzu.

Od 01.08.2020 posiadanie kodu QR będzie wymagane pod rygorem nie wpuszczenia na teren Hiszpanii. Do tego czasu wszyscy pasażerowie przybywający do Hiszpanii samolotem lub promem, mogą jeszcze wypełniać formularze papierowe. Klienci wjeżdżający do Hiszpanii drogą lądową nie mają obowiązku posiadania kodu QR.

Wszyscy podróżni przybywający do Hiszpanii samolotem lub promem, muszą przejść pomiar temperatury (wykonywany bezdotykowym termometrem lub kamerą tomograficzną) i kontrolę wizualną stanu pasażera. Jako granicę wykrywalności ustalono temperaturę równą lub większą niż 37,5 °C. W przypadku podwyższonej temperatury lub podejrzenia o zakażenia wirusem COVID-19 (na podstawie kontroli wzrokowej i danych z formularza), turyści zostaną poddani dalszej ocenie stanu zdrowia w celu ustalenia, czy istnieje zagrożenie dla zdrowia publicznego. Zostaną także uruchomione działania, aby skierować osobę z podejrzeniem COVID-19 do ośrodka zdrowia.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest aplikacja wskazująca ile osób przebywa na plażach stolicy Majorki. Ma zostać uruchomiona z początkiem lipca, a informacje będą pochodzić z danych logowania urządzeń do sieci wi-fi.

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
Turyści z objawami COVID-19, mogą pozostać na terenie hotelu, o ile nie będzie wymagana hospitalizacja. Odizolowana zostaje osoba z pozytywnym wynikiem testu i przynajmniej jedna osoba z rodziny. Pozostali członkowie rodziny, u których wynik testu jest negatywny, nie muszą przechodzić kwarantanny i zostaną zakwaterowani w oddzielnym pokoju. Długość kwarantanny jest zależna od decyzji lekarza.

Hotele

Turystyka jest wiodącą branżą gospodarki Hiszpanii, dlatego Ministerstwo wydało rozporządzenia dla wszystkich obiektów na terenie kraju, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim turystom. Wśród wprowadzonych zasad, znajdują się m.in.:

  • Ograniczona liczba gości – W celu zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, władze Hiszpanii ograniczyły pojemność hoteli do 30 i 50 procent w zależności od lokalizacji obiektu.
  • Działania zapobiegawcze – Obiekty noclegowe w Hiszpanii są zobowiązane do systematycznego wdrażania środków minimalizujących ryzyko zachorowania. Działania mają być konsultowane z wykwalifikowanymi funkcjonariuszami.
  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – kadra hoteli w Hiszpanii musi zostać przeszkolona w zakresie przenoszenia wirusa i sposobie postępowania w przypadku wykrycia zakażeń. Zaleca się, aby pracownicy byli zawsze w tej samej grupie zmianowej. Stroje robocze muszą być czyszczone w temperaturze powyżej 60ºC.
  • Przygotowanie planu awaryjnego – Rekomenduje się przygotowanie planu awaryjnego na wypadek wykrycia przypadków COVID-19, który zapewni właściwy nadzór nad gośćmi i zapobiegnie dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące i zapobiegawcze – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących oraz materiałów zabezpieczających (maski, rękawiczki). Na wyposażeniu hotelu, musi być także termometr bezdotykowy.
  • Komunikacja i stosowanie widocznej informacji – wszystkie hotele w Hiszpanii, muszą informować swoich gości na temat stosowanych zabezpieczeń i dostępności płynów dezynfekujących w ogólnodostępnych pomieszczeniach. Informacje muszą być zapisane co najmniej w jednym języku obcym.
  • Dezynfekcja i wietrzenie ogólnodostępnych pomieszczeń – Przestrzenie takie jak lobby czy restauracje, muszą być wietrzone minimum raz dziennie. Zaleca się robienie tego jak najczęściej. Ogólnodostępne pomieszczenia oraz najbardziej newralgiczne miejsca (przyciski wind, karty pokojowe itp.) muszą być regularnie dezynfekowane. Na wejściach do hotelu powinny zostać umieszczone maty dezynfekujące. Hotele zobowiązują się także do określenia maksymalnej pojemności różnych miejsc publicznych i zapewnienia w nich dostępności środków dezynfekujących.
  • Dystans społeczny – Goście i obsługa hoteli w Hiszpanii zobowiązani są do utrzymywania dystansu społecznego. Ponadto obsługa jest zobligowana do unikania powitania za pomocą uściśnięcia dłoni. Personel powinien także unikać obsługi samochodów gości.
  • Sprzątanie – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących przy użyciu przez personel środków zabezpieczających (maski, rękawiczki). Personel sprzątający nie może pracować w pokojach, w których przebywają goście, z wyjątkiem uzasadnionych przyczyn. Zaleca się, aby kosz na śmieci w łazience, nie posiadał pokrywy.
  • Restauracje hotelowe – Restauracje są zobowiązane do przestrzegania najwyższych norm sanitarnych. Obowiązują zasady dezynfekcji stolików i zachowania dystansu społecznego na terenie restauracji. Wszelkie przedmioty wspólnego użytku jak np.: solniczki, powinny zostać zastąpione opakowaniami jednorazowego użytku. Zaleca się również zastąpienie ogólnodostępnych bufetów, indywidualną obsługą kelnerską.
  • Siłownie – siłownie hotelowe mogą być otwarte pod warunkiem określenia maksymalnego obłożenia, zachowania społecznego dystansu i regularnej dezynfekcji. Pomieszczenia te powinny być także regularnie wietrzone. Zaleca się umieszczania na zewnątrz sprzętów, które nie wymagają przebywania w zamkniętych pomieszczeniach.
  • Strefy SPA i Wellness – mogą być otwarte pod warunkiem przestrzegania społecznego dystansu i ścisłych wytycznych sanitarnych.
  • Place zabaw dla dzieci – zaleca się otwieranie placów zabaw dla dzieci z zachowaniem najwyższych norm sanitarnych oraz bezpiecznego dystansu społecznego. Opiekunowie dzieci są zobowiązani do zachowania ścisłej higieny i stosowania środków dezynfekujących.
  • Programy rozrywkowe – w czasie organizowanych przez hotele programów rozrywkowych musi zostać zachowany bezpieczny dystans społeczny, a jeśli nie jest to możliwe, należy nosić maskę zakrywającą nos i usta. Obowiązują normy stosowania dezynfekcji i wietrzenia całego pomieszczenia.
  • Maski ochronne – nie muszą być stosowane, jeżeli nie ma dowodów na przebywanie na terenie hotelu osoby zarażonej COVID-19 oraz możliwe jest utrzymanie bezpiecznej odległości.
    UWAGA – nie dotyczy Balerów. W tym regionie, maseczki muszą być zakładane w ogólnodostępnych miejscach (wyjątkiem jest kiedy odbywa się konsumpcja). Z obowiązku noszenia maseczki zwolnione są osoby:
    – z problemami oddechowymi
    – podczas uprawiania sportów
    – przebywające na plaży lub basenie
    – podczas konsumpcji na tarasach, ogródkach kawiarnianych, w restauracjach.

Plaże i baseny

  • Dystans społeczny – Na hiszpańskich kąpieliskach należy utrzymywać min. 2 metrową odległość pomiędzy osobami.
  • Dedykowany personel – w celu zapewnienia bezpieczeństwa, na hiszpańskich plażach i przy basenach, powinien znajdować się wykwalifikowany personel, dbający o bezpieczeństwo turystów.
  • Dezynfekcja leżaków – personel hotelowy ma obowiązek dezynfekcji leżaków kilka razy dziennie, zwłaszcza po zakończeniu korzystania z przedmiotu po indywidualnym gościu.
  • Sport i rekreacja – Sporty grupowe są dozwolone przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa (m.in.: dezynfekcja rąk) i dystansu społecznego.

Atrakcje turystyczne i inne

  • Sklepy i restauracje – Hiszpańskie sklepy i restauracje są otwarte i zobowiązane do przestrzegania określonych protokołów higieny. W zależności od regionu, obowiązuje 40 lub 50 procentowe obłożenie pomieszczeń. Konieczne jest utrzymanie min. 1,5 metrowego dystansu społecznego.
  • Muzea i zabytki – Hiszpańskie muzea i zabytki mogą być otwarte dla zwiedzających. Każdy z regionów wydaje autonomiczne rozporządzenia regulujące dostęp do tych miejsc.
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Stosowanie masek jest obowiązkowe w przestrzeni publicznej od 6-go roku życia (również w transporcie publicznym).
  • Dystans społeczny – Należy utrzymywać min. 2 metrową odległość pomiędzy osobami.
  • Wydarzenia kulturalne i zgromadzenia – Wydarzenia kulturalne mogą być organizowane z maksymalną liczbą 30 osób w zamkniętych przestrzeniach i 200 osobami na zewnątrz. Należy przestrzegać zasad społecznego dystansu.

Otwarcie granic Chorwacja – najważniejsze informacje

Decyzją lokalnych władz, wakacje w Chorwacji są możliwe już od 28.05.2020. Obywatele Polski nie muszą przedstawiać powodu wjazdu do Chorwacji. Obowiązywać ich będą wcześniejsze procedury (ważny dowód osobisty lub paszport). Po przyjeździe do Chorwacji, nie trzeba się poddawać obowiązkowej kwarantannie.

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
Z momentem podejrzenia zarażenia wirusem COVID-19, turysta przebywający na terenie Chorwacji, zostanie poproszony o pozostanie w pokoju hotelowym do chwili przybycia opiekuna medycznego lub zostanie przewieziony do placówki medycznej. Dodatkowo otrzyma środki higieniczne i maseczkę ochronną. O dalszych krokach zdecyduje lekarz, który może wezwać epidemiologa na podstawie wyniku pobranego wymazu. Do czasu uzyskania wyników testu, turysta jest zobowiązany do pełnej izolacji. Jeśli odbywa się ona w hotelu, obsługa dostarcza mu środki czystości, jednak nie sprząta pomieszczenia. Kwarantanna może być także odbywana w przystosowanych ośrodkach. Negatywny wynik testo na COVID-19, znosi izolację o ile nie będzie przeciwwskazań lekarskich.

Transfer

W celu ograniczenia kolejek podczas wjazdu na terytorium Chorwacji i skrócenia czasu oczekiwania na wymarzone wczasy w tym kraju, władze Chorwacji zachęcają do wypełnienia prostego formularza na stronie: https://entercroatia.mup.hr, dzięki któremu można przekazać wszelkie niezbędne informacje. Strona jest już przetłumaczona na język polski, a potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia otrzymasz na adres email. Władze Chorwacji proszą o umieszczenie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia na przedniej szybie pojazdu podczas przekraczania granicy.

Hotele

W trosce o Twoje bezpieczne wakacje w Chorwacji, hotele zostały zobligowane do stosowania się do poniższych zasad bezpieczeństwa:

  • Dystans społeczny – Goście i obsługa hoteli w Chorwacji zobowiązani są do utrzymywania 1,5 metrowego dystansu społecznego.
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących. Wymagane jest także zapewnienie wystarczającej ilości materiałów jednorazowych, koniecznych do zachowania higieny i czystości (ręczniki papierowe, materiały jednorazowego użytku) oraz wyposażenie personelu mającego dostęp do kwater gości, wystarczającej ilości masek i rękawiczek ochronnych. Wśród wyposażenia hotelu powinien znajdować się także termometr oraz ochronne maski i rękawiczki na życzenie gości.
  • Stosowanie widocznej informacji – W hotelach mają znajdować się tablice informacyjne dotyczące zasad higieny i bezpieczeństwa wraz z numerami kontaktowymi do osób, którym można zgłaszać uwagi.
  • Maksymalna liczba gości – Hotele są zobowiązane do przestrzegania maksymalnej liczby dozwolonych gości w obiekcie, wynikającej z rozporządzeń organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w Chorwacji
  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – Pracownicy recepcji powinni być odpowiednio poinformowani na temat zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19 i posiadać wiedzę na temat dostępności środków zapobiegawczych na terenie hotelu. Jednocześnie personel hotelowy ma obowiązek zapewnienia gościom maksymalnej ochrony poprzez utrzymywanie społecznego dystansu i regularnego stosowania środków higieny. Pracownicy są też zobowiązani do codziennego mierzenia temperatury i w przypadku jej podwyższenia do 37.2 °C oraz zauważenia niepokojących objawów choroby, pozostania w domu i zgłoszenia tego faktu do przełożonego, który ma obowiązek wyznaczenia zastępstwa.
  • Wykorzystanie technologii – rekomendacja stosowania technologii, umożliwiającej płatności zbliżeniowe oraz zakwaterowanie i wymeldowanie z obiektu, zamawianie dodatkowych usług, przez urządzenia mobilne.
  • Udogodnienia dla dzieci – obowiązek zapewnienia funkcjonowania udogodnień dla dzieci zgodnie z najwyższymi kryteriami bezpieczeństwa.
  • Sprzątanie pokojów – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących a obsługa ma obowiązek zwrócenia specjalnej uwagi na dokładne czyszczenie wszystkich powierzchni łazienki przed przybyciem nowych gości. Zużyta pościel i ręczniki muszą być przechowywane w zamkniętym pojemniku, który jest oddzielony od czystych materiałów.
  • Sprawna i zadbana klimatyzacja – Hotele mają obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na dobry stan klimatyzacji, jej właściwego funkcjonowania i zwiększenia cyrkulacji powietrza.
  • Strefy SPA i Wellness – Obowiązek ograniczenia liczby osób w pomieszczeniach zamkniętych. Zaleca się, aby sauny parowe nie były używane. Dopuszcza się korzystanie z saun suchych przy jednoczesnym zwiększeniu częstotliwości ich czyszczenia, wentylacji i dezynfekcji.

Plaże i baseny

Wybierając się na wakacje w Chorwacji, możesz korzystać z plaży i basenów pamiętając o podstawowych zasadach i środkach bezpieczeństwa.:

  • Utrzymywania higieny w basenie – zwłaszcza upewnienia się, czy urządzenie do uzdatniania wody działa bezawaryjnie. Dopuszcza się także użycia maksymalnego stężenia chloru w basenie
  • Dystans społeczny – Chorwackie plaże i baseny mają mieć zapewniony bezpieczny dystans pomiędzy leżakami i wypoczywającymi (nie dotyczy wypoczywających wspólnie rodzin i grup znajomych)
  • Dezynfekcja leżaków – personel hotelowy ma obowiązek dezynfekcji leżaków kilka razy dziennie, zwłaszcza po zakończeniu korzystania z przedmiotu po indywidualnym gościu.
  • Sport i rekreacja – Sporty grupowe są dozwolone przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa (m.in.: dezynfekcja rąk). Rekomendowane jest także stosowanie masek ochronnych.

Atrakcje turystyczne i inne

  • Sklepy, restauracje i kawiarnie – Sklepy, restauracje i kawiarnie w Chorwacji są otwarte i mogą zapewniać miejsca siedzące i usługi na zewnątrz, pod warunkiem wdrożenia określonych środków ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
  • Muzea, Parki Narodowe i Parki Przyrody – są otwarte dla zwiedzających pod warunkiem zapewnienia określonych środków ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Mogą występować ograniczenia w liczbie odwiedzających.
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Używanie maseczek ochronnych jest zalecane podczas spędzania wakacji w Chorwacji.

Otwarcie granic Cypr – najważniejsze informacje

Wyspa Afrodyty otworzyła granice dla podróżujących już w pierwszej połowie czerwca. Aby spędzić wakacje na Cyprze, należy pamiętać o  obowiązkowym wypełnieniu na co najmniej 24 godziny przed przyjazdem na Cypr ankiety na stronie: https://cyprusflightpass.gov.cy/en/application-process i wydrukowaniu lub zapisaniu na urządzeniu mobilnym kodu QR, który zostanie zeskanowany przez pracownika lotniska po wylądowaniu.

Przejścia przez strefę buforową pomiędzy północną i południową częścią Cypru są na ten moment zamknięte dla osób, niebędących obywatelami i rezydentami Cypru. Również połączenia lotnicze z Polski na Cypr Północny są obecnie zawieszone. 

Hotele

Ministerstwo Zdrowia wysłało do managerów bazy noclegowej ścisłe wytyczne, aby wakacje na Cyprze przebiegały w sposób bezpieczny i zorganizowany. Wśród nich, znajdują się m.in.: 

  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – Należy wyznaczyć role i obowiązki pracownikom oraz przeszkolić personel w zakresie przestrzegania norm sanitarnych i podejmowanych działań na wypadek wykrycia przypadków COVID-19. Pracownicy mający objawy choroby, powinni zostać w domu i zgłosić ten fakt przełożonemu. 
  • Ograniczenie kontaktu – w recepcji powinna zostać zainstalowana przejrzysta przegroda zabezpieczająca. Personel sprzątający pokoje, powinien wykonywać swoje obowiązki tylko, kiedy goście przebywają poza pomieszczeniem.
  • Komunikacja i stosowanie widocznej informacji – wszystkie hotele na Cyprze muszą informować swoich gości na temat stosowanych zabezpieczeń i dostępności płynów dezynfekujących w ogólnodostępnych pomieszczeniach. 
  • Sprzątanie – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących przy użyciu przez personel środków zabezpieczających (maski, rękawiczki). Zabrania się udostępniania pokojów nowym gościom przed upływem 2 godzin od pobytu poprzednich turystów oraz przed dokładną dezynfekcją pomieszczenia. 
  • Dezynfekcja i wietrzenie ogólnodostępnych pomieszczeń – Wszystkie ogólnodostępne pomieszczenia i newralgiczne powierzchnie jak np.: przyciski do windy, powinny być regularnie dezynfekowane. Tam gdzie to możliwe, powinna być stosowana całodobowa, naturalna wentylacja. 
  • Ograniczona dostępność – W windach i ogólnodostępnych pomieszczeniach powinny obowiązywać zasady ograniczonej dostępności. Personel w widocznych miejscach powinien umieścić informacje o limicie korzystających. 
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące i zapobiegawcze – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących oraz materiałów zabezpieczających (maski, rękawiczki). W publicznych toaletach powinny być dostępne również papierowe ręczniki jednorazowego użytku. 
  • Sprawna i zadbana klimatyzacja – Hotele mają obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na dobry stan klimatyzacji, jej właściwego funkcjonowania i zwiększenia cyrkulacji powietrza. Zaleca się także stosowanie naturalnej wentylacji w pokojach i ogólnodostępnych pomieszczeniach. 
  • Place zabaw – zaleca się, aby place zabaw pozostały zamknięte.
  • Transakcje bezgotówkowe – zaleca się do stosowania transakcji bezgotówkowych podczas płacenia za dodatkowe usługi. 
  • Restauracje i bary – od personelu wymaga się przestrzegania najbardziej rygorystycznych zasad bezpieczeństwa. Pomiędzy stolikami powinien być zapewniony min. 2-metrowy odstęp, a ilość nie może przekroczyć określonego przez regulamin limitu. Zaleca się ograniczenie użytkowania ogólnodostępnych serwisów do napojów i przyrządów do nakładania jedzenia. Zamawianie posiłków do pokojów powinno być oferowane za darmo lub w obniżonej cenie. 
  • Ograniczony i nadzorowany dostęp osób z zewnątrz – hotele powinny ograniczyć dostęp osób z zewnątrz i ściśle nadzorować liczbę stałych dostawców.
  • Izolacja i dyskrecja wobec osób chorych – Osoby z objawami choroby powinny zostać odseparowane do czasu przeniesienia do placówki medycznej. Wszystkie działania powinny być podejmowane w sposób spokojny i dyskretny wobec osób chorych. 

Plaże i baseny

  • Dystans społeczny – Zalecane jest utrzymywanie 4 metrowej odległości pomiędzy parasolami i 2 metrowej pomiędzy leżakami osób, które nie wypoczywają wspólnie. 
  • Dezynfekcja obiektów wspólnych – wymagane jest, aby osoby nadzorujące, regularnie dezynfekowały przedmioty wspólnego użytku (leżaki, parasole, skrytki na cenne przedmioty itp.) oraz przebieralnie i toalety. 
  • Ograniczenie animacji – Zaleca się, aby programy animacyjne nie były organizowane do czasu zniesienia restrykcji. 

Atrakcje turystyczne i inne

  • Zgromadzenia i wydarzenia publiczne – Od 24.06.2020 Cypr wprowadza nowy limit 75 osób gromadzących się wewnątrz i 150 osób na zewnątrz. Organizacja imprez masowych i festiwali będzie możliwa najwcześniej od 01.09.2020. 
  • Dystans społeczny – Zalecane jest utrzymywanie 2 metrowej odległości pomiędzy osobami. 
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Stosowanie masek jest obowiązkowe w miejscach, gdzie utrudnione jest zachowanie dystansu społecznego.
  • Muzea i zabytki – Cypryjskie muzea i zabytki są otwarte dla zwiedzających pod warunkiem stosowania dezynfekcji i przestrzegania zasad społecznego dystansu.
  • Sklepy i restauracje – otwarte z obowiązkiem przestrzegania wysokich standardów higieny i bezpieczeństwa. Restauracje obsługują klientów na zewnątrz

Otwarcie granic Włochy – najważniejsze informacje

Spędzenie wakacji we Włoszech jest już możliwe! Obywatele Polski po przyjeździe do Włoch, nie muszą przechodzić obowiązkowej kwarantanny (pod warunkiem, że osoba nie przebywała w ciągu ostatnich 14 dni poza obszarem UE). 

Nauczeni doświadczeniem włosi, wprowadzili szereg zasad bezpieczeństwa, które mają pozwolić przywrócić ruch turystyczny w tym pełnym zabytków kraju. Należy liczyć się z możliwością wprowadzenia dodatkowych obostrzeń przez władze poszczególnych regionów Włoch, utrudnień w podróży, wzmożonych kontroli i pomiarów temperatury ciała na lotniskach, dworcach i innych miejscach, w których powstają skupiska ludzkie.

Osoby których temperatura ciała przekroczy 37,5 °C nie będą dopuszczane do podróży pociągami na trasach długodystansowych a w regionie Lacjum będą poddawane badaniu na obecność koronawirusa (W oczekiwaniu na wynik konieczny będzie powrót do miejsca zamieszkania.)

Wyjeżdżając na Sycylię każdy turysta jest zobowiązany do rejestracji na stronie siciliasicura.costruiresalute.it/welcome . Rejestracji należy dokonać przed wylotem na Sycylię, również w przypadku zakupu oferty last minute.

Turyści, którzy decydują się na wyjazd na Sardynię są zobligowani do samodzielnego wypełnienia formularza na stronie: sus.regione.sardegna.it/sus/covid19/regimbarco/init, na podstawie którego otrzymają mailem unikalny kod QR. Kod QR należy obowiązkowo okazać zarówno na lotnisku wylotowym jak i docelowym w formie wydrukowanej lub elektronicznej na urządzeniu mobilnym. Poza dokumentem z kodem QR, na adres mailowy może zostać wysłany dodatkowy link do formularza z oświadczeniem zdrowotnym, który również należy obowiązkowo wypełnić na 48 godzin przed przylotem na Sardynię. Jeśli nie otrzymasz kodu QR, masz obowiązek wydrukować potwierdzenie wypełnienia wniosku z maila a następnie wydrukować wniosek i wypełnić go ręcznie (dotyczy to także ofert last minute, sprzedawanych poniżej 48 godzin przed wylotem). W przypadku nie posiadania kodu QR, podróżujący zostanie poddany obowiązkowemu testowi na COVID-19.

Kwarantanna w przypadku stwierdzenia objawów COVID-19
Na kwarantannę są kierowane osoby z objawami COVID-19 oraz każdy członek rodziny z nimi podróżujący. Goście są zwolnieni z dodatkowych opłat w przypadku obowiązkowej kwarantanny. Może się ona odbywać w hotelu, albo w innym miejscu wskazanym przez lokalne służby.

Hotele

Wczasy we Włoszech możesz spędzić w ulubionym hotelu, który dostał szczegółowe wytyczne mające na celu zapewnienia Ci bezpiecznego i udanego wypoczynku.

  • Komunikacja i stosowanie widocznej informacji – informacje dotyczące stosowanych środków bezpieczeństwa powinno być widoczne i zrozumiałe dla wszystkich udających się na wakacje do Włoch. 
  • Kontrola temperatury ciała – możliwe są obowiązkowe pomiary temperatury ciała i odmowa wstępu osobom z wynikiem powyżej 37,5°C
  • Dystans społeczny – Zalecane jest unikanie większych skupisk ludzi i utrzymywanie min. 1 metrowego dystansu od pozostałych gości. Zasada ta nie dotyczy osób spędzających wakacje wspólnie
  • Bezpieczna recepcja – Recepcje muszą być wyposażone w plastikowe bariery ochronne, a w przypadku ich braku, pracownicy powinni nosić maseczki/przyłbice i rękawiczki ochronne. Recepcja powinna także umożliwiać płatności bezdotykowe i automatyczne zameldowanie i wykwaterowanie z pokojów.
  • Dezynfekcja i wietrzenie ogólnodostępnych pomieszczeń – Wszystkie ogólnodostępne pomieszczenia i newralgiczne powierzchnie jak np.: przyciski do windy, powinny być regularnie dezynfekowane. Tam gdzie to możliwe, powinna być stosowana naturalna wentylacja. 
  • Maseczki ochronne – goście hotelowi muszą korzystać z maseczek ochronnych w zamkniętych, ogólnodostępnych pomieszczeniach oraz na wolnym powietrzu, jeżeli nie ma możliwości zachowania dystansu 1 metra od pozostałych wypoczywających. Maski nie są obowiązkowe podczas ćwiczeń fizycznych. 
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące i zapobiegawcze – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących oraz materiałów zabezpieczających (maski, rękawiczki). Magazyny i materiały informacyjne do wielokrotnego użytku, muszą zostać usunięte.
  • Korzystanie z wind – musi umożliwiać zachowanie odległości interpersonalnej pomiędzy korzystającymi. Zaleca się wspólne przejazdy wyłącznie w gronie wspólnie wypoczywających. 
  • Sprawna i zadbana klimatyzacja – Hotele mają obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi na dobry stan klimatyzacji, jej właściwego funkcjonowania. Tam, gdzie jest to możliwe należy wykluczyć całą cyrkulację powietrza. 
  • Sprzątanie Pokojów – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących przy użyciu przez personel środków zabezpieczających (maski, rękawiczki). Zaleca się dokładną dezynfekcję mebli i pościeli przed każdą zmianą wypoczywających. 
  • Restauracje – w hotelowych rezerwacjach obowiązują najbardziej rygorystyczne standardy bezpieczeństwa. Obowiązują zasady dystansu społecznego i noszenia maseczek ochronnych, jeżeli poruszasz się po restauracji. 

Plaże i baseny

  • Komunikacja i stosowanie widocznej informacji – przy włoskich plażach i basenach powinny znajdować się informacje dotyczące środków zapobiegawczych, zrozumiałe także dla osób nie mówiących po włosku. 
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – żele antybakteryjne powinny być dostępne w widocznych o ogólnodostępnych miejscach.
  • Kontrola temperatury ciała – możliwe są obowiązkowe pomiary temperatury ciała i odmowa wstępu osobom z wynikiem powyżej 37,5°C.
  • Elektroniczne formy płatności – punkty usługowe, bary i restauracje powinny zapewnić możliwość transakcji bezgotówkowych.
  • Dystans społeczny – Zalecane jest unikanie większych skupisk ludzi i utrzymywanie min. 1 metrowego dystansu od pozostałych wypoczywających. Leżaki powinny być oddalone od siebie o min. 1,5 metra. Dodatkowo wokół jednego parasola powinien być zapewniony obszar 10 m² wolnej przestrzeni. Przebywający w basenie powinni mieć zapewnione 7 m² wolnej przestrzeni.
  • Zwiększenie zacienionych obszarów – zaleca się zwiększenie zacienionych obszarów w celu unikania tworzenia skupisk ludzkich.
  • Dezynfekcja obiektów wspólnych – wymagane jest, aby osoby nadzorujące, regularnie dezynfekowały przedmioty wspólnego użytku (leżaki, parasole, skrytki na cenne przedmioty itp.) oraz przebieralnie i toalety. 
  • Programy rozrywkowe – zabroniona jest organizacja programów rozrywkowych zachęcających do tworzenia grup
  • Sporty indywidualne – mogą być uprawiane pod warunkiem przestrzegania zasad bezpieczeństwa i zachowania dystansu społecznego
  • Sporty i gry zespołowe – możliwe tylko przy ścisłym przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. 
  • Regularna kontrola czystości basenów – Baseny powinny być regularnie kontrolowane pod kątem czystości i stężenia chloru. Baseny, które nie mogą być chlorowane (np. brodziki) muszą zostać zamknięte.
  • Opieka nad dziećmi – Rodzice są zobowiązani do rygorystycznego przestrzegania dystansu społecznego pomiędzy dziećmi. 

Atrakcje turystyczne i inne

  • Dystans społeczny – Zalecane jest unikanie większych skupisk ludzi i utrzymywanie 2 metrowej odległości pomiędzy osobami.w przypadku uprawiania sportu oraz min. 1 metra w pozostałych przypadkach.  
  • Komunikacja publiczna – podróżujący, których temperatura ciała przekroczy 37,5 °C, nie będą dopuszczane do podróży pociągami na trasach długodystansowych.
  • Jazda samochodem – podczas podróży samochodem należy zachować 1 metr odległości pomiędzy podróżującymi, a jeśli nie jest to możliwe, pasażerowie powinni stosować maseczkę zakrywającą nos i usta (nie dotyczy osób zamieszkujących w jednym gospodarstwie domowym).
  • Parki, ogrody miejskie – dostęp do parków i ogrodów miejskich dozwolony jest pod warunkiem nietworzenia zgromadzeń i utrzymania bezpiecznej odległości min. 1 metra.
  • Place zabaw – place zabaw na terenie Włoch pozostają zamknięte.
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Stosowanie masek jest obowiązkowe w ogólnodostępnych pomieszczeniach zamkniętych i środkach transportu zbiorowego oraz w sytuacjach, kiedy nie jest możliwe zagwarantowanie bezpiecznej odległości między osobami. Z obowiązku są wyłączone dzieci poniżej 6 roku życia oraz osoby, które wskutek niepełnosprawności, nie mogą nosić maseczek. 
  • Sklepy i restauracje – są otwarte pod warunkiem zapewnienia dystansu społecznego min. 1 metra i przestrzegania rygorystycznych protokołów bezpieczeństwa. 
  • Zgromadzenia i wydarzenia publiczne – Wszystkie zgromadzenia i wydarzenia muszą odbywać się z zachowaniem rygorystycznych instrukcji bezpieczeństwa oraz z zachowaniem dystansu min. 1 metra pomiędzy uczestnikami. Maksymalna liczba osób uczestniczących w wydarzeniach wynosi 1000 osób dla imprez plenerowych i 200 osób w zamkniętych pomieszczeniach. 

UWAGA: Zasady mogą być bardziej rygorystyczne w poszczególnych regionach Włoch.


Otwarcie granic Czarnogóra – najważniejsze informacje

Wakacje w Czarnogórze bez konieczności odbycia kwarantanny i przechodzenia dodatkowych testów są możliwe już od 01.07.2020.

Hotele

  • Przeszkolony i zdyscyplinowany personel – Pracownicy hoteli powinni być odpowiednio poinformowani na temat zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. Jednocześnie personel hotelowy ma obowiązek zapewnienia gościom maksymalnej ochrony poprzez utrzymywanie społecznego dystansu i regularnego stosowania środków higieny. Restauracje hotelowe – Restauracje są zobowiązane do przestrzegania najwyższych norm sanitarnych. Pracownicy muszą nosić maski zasłaniające nos i usta. Jeżeli istnieje taka możliwość, bufety należy zastąpić posiłkami serwowanymi do stolików. 
  • Ogólnodostępne środki dezynfekujące – Obiekty noclegowe są zobowiązane do udostępniania gościom i korzystania przez ich personel ze środków dezynfekujących. Wymagane jest także zapewnienie  wystarczającej ilości materiałów jednorazowych,koniecznych do zachowania higieny i czystości (ręczniki papierowe, materiały jednorazowego użytku) oraz wyposażenie personelu mającego dostęp do kwater gości, wystarczającej ilości masek i rękawiczek ochronnych.  Wśród wyposażenia hotelu powinien znajdować się także termometr oraz ochronne maski i rękawiczki na życzenie gości. 
  • Przygotowanie planu awaryjnego – Rekomenduje się przygotowanie planu awaryjnego na wypadek wykrycia przypadków COVID-19, który zapewni właściwy nadzór nad gośćmi i zapobiegnie dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.
  • Dystans społeczny – Goście i obsługa hoteli w Czarnogórze zobowiązani są do utrzymywania 2 metrowego dystansu społecznego.
  • Komunikacja i Stosowanie widocznej informacji – W hotelach mają znajdować się tablice informacyjne dotyczące zasad higieny i bezpieczeństwa. 
  • Sprzątanie i wentylacja ogólnodostępnych pomieszczeń– Hotele mają obowiązek sprzątania, wentylacji i regularnej dezynfekcji ogólnodostępnych pomieszczeń tak często, jak to możliwe. 
  • Bezpieczna recepcja – Pomiędzy pracownikami powinien być zapewniony bezpieczny dystans co najmniej 2 metrów lub jeśli nie jest to możliwe, należy zainstalować przegrody z izolującego materiału. Zaleca się także skrócenie czasu zameldowania. 
  • Wykorzystanie technologii – rekomendacja stosowania technologii, umożliwiającej płatności zbliżeniowe oraz zakwaterowanie i wymeldowanie z obiektu, zamawianie dodatkowych usług, przez urządzenia mobilne.
  • Sprzątanie pokojów – Sprzątanie pokojów ma się odbywać z wykorzystaniem środków dezynfekujących a obsługa ma obowiązek zwrócenia specjalnej uwagi na dokładne czyszczenie wszystkich powierzchni łazienki przed przybyciem nowych gości. Zużyta pościel i ręczniki muszą być przechowywane w zamkniętym pojemniku, który jest oddzielony od czystych materiałów. Pokoje powinny być dodatkowo wentylowane minimum przez godzinę po każdej zmianie gości.
  • SPA i Siłownie – strefy SPA&Wellness w Czarnogórze oraz siłownie hotelowe mogą być otwarte, pod warunkiem zachowania najwyższych norm sanitarnych i dystansu społecznego. 

Plaże i baseny

  • Dystans społeczny – Czarnogórskie plaże i baseny mają mieć zapewniony bezpieczny dystans minimum 2 metrów pomiędzy leżakami i wypoczywającymi (nie dotyczy wypoczywających wspólnie rodzin i grup znajomych)
  • Sport i rekreacja – Uprawianie sportów indywidualnych i grupowych jest dozwolone przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa (m.in.: dezynfekcja rąk).
  • Dezynfekcja leżaków i ogólnodostępnych sprzętów – personel ma obowiązek dezynfekcji leżaków kilka razy dziennie, zwłaszcza po zakończeniu korzystania z przedmiotu po indywidualnym gościu. 
  • Regularna dezynfekcja toalet – Ogólnodostępne toalet, mają być czyszczone co 60 minut. 

Atrakcje turystyczne i inne

  • Sklepy, restauracje i kawiarnie – Sklepy, restauracje i kawiarnie w Czarnogórze są otwarte i mogą zapewniać miejsca siedzące i usługi na zewnątrz, pod warunkiem wdrożenia określonych środków ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Pracownicy muszą nosić maski zasłaniające nos i usta. 
  • Maseczki ochronne w przestrzeni publicznej – Używanie maseczek ochronnych jest obowiązkowe w czasie korzystania w zamkniętych pomieszczeniach i komunikacji publicznej. 
  • Zgromadzenia publiczne – ograniczenie liczby biorących udział w zgromadzeniach w zamkniętych pomieszczeniach do 200 osób.

Otwarcie granic Albania – najważniejsze informacje

Wakacje w Albanii są możliwe bez konieczności przechodzenia kwarantanny po przylocie. Nie ma też konieczności przedstawienia negatywnego wyniku testu na COVID-19.

Przed wyjazdem zapoznaj się z informacjami dotyczącymi podróżowania samolotem.


Otwarcie granic Portugalia – najważniejsze informacje

Wakacje w Portugalii są możliwe bez konieczności przechodzenia kwarantanny po przylocie (za wyjątkiem archipelagu Madery). Nie ma też konieczności przedstawienia negatywnego wyniku testu na COVID-19.

Przed wyjazdem zapoznaj się z informacjami dotyczącymi podróżowania samolotem.


Otwarcie granic Malta – najważniejsze informacje

Wakacje na Malcie są możliwe bez konieczności przechodzenia kwarantanny po przylocie (pod warunkiem nie przebywania na terytorium państw spoza UE w ciągu 30 dni poprzedzających). Nie ma też konieczności przedstawienia negatywnego wyniku testu na COVID-19.

Przed wyjazdem zapoznaj się z informacjami dotyczącymi podróżowania samolotem.


Otwarcie granic Tunezja – najważniejsze informacje

Wakacje w Tunezji będą możliwe, jak tylko polski Rząd ogłosi decyzję o przywróceniu bezpośrednich lotów z krajowych lotnisk.

Kolejne kraje w trakcie przygotowania…