Lista rodzajów samolotów pasażerskich - sprawdź, czym polecisz na wakacje
Ludzkość marzyła o lataniu od tysięcy lat, a w dzisiejszych czasach jest to zupełnie możliwe! Dostępność samolotów pasażerskich znacznie ułatwiła podróże - nawet do najdalszych krańców świata - a wyjazd na wakacje nigdy wcześniej nie był tak prosty! Jeśli zastanawiasz się, czym różni się samolot regionalny od szerokokadłubowca - chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości! Różnorodność samolotów pasażerskich jest naprawdę imponująca, a wybór konkretnej maszyny zależy od wielu czynników. Sprawdź, czym prawdopodobnie polecisz na wakacje!
Jeśśli przed wylotem głowisz się, jakimi rodzajami samolotów pasażerskich latamy na wakacje, czego możesz się spodziewać po wejściu na pokład i przede wszystkim - na jakiego rodzaju udogodnienia możesz liczyć... Przedstawiamy sprytne zestawienie, dzięki któremu poznasz najpopularniejsze z nich!
Podział samolotów pasażerskich - wąskokadłubowe i szerokokadłubowe
Zacznijmy od początku, czyli od podstawowego podziału samolotów pasażerskich na dwie najważniejsze grupy. Najprostszy podział maszyn jest stosunkowo prosty, bowiem opiera się przede wszystkim na szerokości kadłuba. Samoloty wąskokadłubowe mają jedną alejkę między siedzeniami i zwykle mieszczą od 100 do 200 pasażerów. To właśnie nimi odbywamy loty krótko- i średniodystansowe. Do grupy maszyn wąskokadłubowych zaliczamy m.in. Boeing 737 i Airbus A320.
Samoloty szerokokadłubowe są już znacznie większe. Maszyny te zwykle posiadają nie jedną - a dwie alejki, a ich pojemność wynosi od 200 do nawet ponad 500 pasażerów. Obsługują one głównie dłuższe trasy międzykontynentalne. Do szerokokadłubowych maszyn należą m.in. Boeing 777, Boeing 787 Dreamliner, Airbus A330, Airbus A350 czy największy pasażerski samolot świata - Airbus A380.
Boeing 737
Boeing 737 to od dekad najczęściej wykorzystywany samolot pasażerski na świecie. Współcześnie wariant 737-800 z serii Next Generation również cieszy się ogromnym powodzeniem wśród przewoźników czarterowych i rejsowych, ponieważ idealnie nadaje się na loty średniego dystansu, np. między Europą a krajami basenu Morza Śródziemnego.
Mniejszy Boeing 737-700 jest używany głównie na krótszych trasach lub tam, gdzie zapotrzebowanie na miejsca jest mniejsze. Również najnowszy model, czyli Boeing 737 MAX 8, po ostatnich modernizacjach powrócił do eksploatacji. Dzięki cichszym silnikom, lepszej aerodynamice i nowoczesnym rozwiązaniom inspirowanym Dreamlinerem jest bardziej ekologiczny i komfortowy. Charakterystyczne rozszczepione winglety zmniejszają opór powietrza i pozwalają maszynie pokonywać dłuższe dystanse przy niższym zużyciu paliwa.
Boeing 737 jest najczęściej produkowanym samolotem pasażerskim w historii. W Europie najbardziej kojarzy się z Ryanairem.
Boeing 787 Dreamliner
Dreamliner uchodzi za jeden z najbardziej nowoczesnych samolotów świata. Wariant Boeing 787-8 zabiera 252 pasażerów i oferuje trzy klasy podróży - biznes, premium i economy. Dłuższa wersja, Boeing 787-9, mierzy prawie 63 metry długości i mieści nawet 396 osób. Największy, Boeing 787-10, może przewieźć do 440 pasażerów, choć jest rzadziej spotykany w turystyce czarterowej.
Na pokładzie Dreamlinera zastosowano szereg udogodnień, w tym większe, elektrofotochromatyczne okna, które same się przyciemniają, oświetlenie LED dopasowane do faz lotu oraz nowoczesny system klimatyzacji redukujący zmęczenie i objawy jet-lagu. Każdy fotel posiada gniazdko elektryczne, port USB i indywidualny ekran z rozrywką pokładową.
Dreamlinera można rozpoznać po charakterystycznych silnikach z ząbkowanymi gondolami, które zmniejszają emisję hałasu, oraz po tym, że jego kokpit ma tylko cztery okna zamiast sześciu jak w starszych Boeingach.
Airbus A320
Airbus A320 to konkurent Boeinga 737 i jeden z najczęściej spotykanych samolotów w Europie. Przewidziany dla 150–180 pasażerów obsługuje krótkie i średnie dystanse, dlatego doskonale sprawdza się w lotach czarterowych. W takim przypadku kabina jest zwykle skonfigurowana wyłącznie w klasie ekonomicznej, by bez problemu można było przewieźć maksymalną liczbę pasażerów.
Rodzina A320 obejmuje także modele A319 oraz A321, które różnią się długością kadłuba i liczbą miejsc. To właśnie te samoloty stanowią podstawę flot linii Wizz Air i Ryanair.
Historia A320 sięga lat 70., kiedy Airbus postanowił stworzyć konkurencję dla dominującego Boeinga 737. Program JET, z którego wywodzi się A320, okazał się ogromnym sukcesem - jeszcze przed pierwszym lotem Airbus zebrał ponad 200 zamówień. W 2019 roku Airbus wyprzedził Boeinga, stając się największym producentem samolotów pasażerskich na świecie, głównie dzięki sprzedaży A320. Do 2022 roku firma dostarczyła już ponad 10 tysięcy tych maszyn.
Jak odróżnić Airbusa A320 od Boeinga 737? Wystarczy spojrzeć na nos i okna kokpitu. Airbus ma krótszy i bardziej zaokrąglony nos oraz charakterystycznie „odcięte” górne rogi okien kokpitu. Boeing 737 ma natomiast dłuższy, spiczasty nos, a okna kokpitu tworzą wyraźne „V”.
Airbus A330 i Airbus A350
Jeśli planujesz podróż na inny kontynent, być może trafisz na Airbusa A330, który mieści ponad 250 pasażerów i od lat obsługuje loty czarterowe na Karaiby, do Azji i Afryki.
Jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie jest Airbus A350, który występuje w dwóch głównych wariantach. Wersja A350-900 przewozi około 300–350 pasażerów, natomiast większy A350-1000 mieści nawet do 440 osób. Dzięki nowym materiałom konstrukcyjnym i wydajnym silnikom A350 zużywa mniej paliwa, jest cichszy i zapewnia wyższy komfort podróży.
A350 można rozpoznać po opływowych skrzydłach z tzw. blended winglets oraz zaokrąglonych oknach kokpitu. Maszynę tę spotkamy m.in. w barwach Japan Airlines, KLM, Singapore Airlines czy Qatar Airways.
Boeing 777 i Airbus A380
Jeśli Twoje wakacje prowadzą do Azji czy Ameryki, możesz trafić na Boeinga 777, który jest jednym z największych i najbardziej niezawodnych samolotów świata. Dzięki ogromnej pojemności i dalekiemu zasięgowi idealnie sprawdza się na trasach międzykontynentalnych.
Niektóre linie obsługujące popularne kierunki turystyczne wykorzystują także Airbusa A380, czyli największy samolot pasażerski świata. Dwupoziomowy gigant może przewozić ponad 500 pasażerów i oferuje niespotykane wcześniej przestrzenie kabinowe. Choć rzadziej spotykany w czarterach z Polski, bywa atrakcją samą w sobie.
Airbus A380 i Boeing 747 to jedyne dwupokładowe samoloty pasażerskie. W A380 górny pokład rozciąga się na całą długość maszyny, podczas gdy w Boeingu 747 tylko na około jedną trzecią. Airbus A380 zabiera nawet 853 pasażerów i lata m.in. w barwach Emirates, Lufthansy i British Airways. Boeing 747 kojarzony jest przede wszystkim z charakterystycznego „garbu”. Do dziś lata on w liniach Korean Air czy Lufthansa, a jego najnowszy wariant 747-8 to najdłuższy samolot pasażerski świata (!) o długości 76,3 metra.
Samoloty regionalne
Obok gigantów światowego lotnictwa istnieją także samoloty regionalne, w tym np. Embraer i Bombardier. Są one mniejsze, mieszczą od 70 do 120 pasażerów i obsługują krótsze trasy. W turystyce czarterowej pojawiają się rzadziej, ale często pełnią ważną rolę w podróżach z przesiadkami, gdy celem jest mniej popularne lotnisko w Europie. Niektóre linie wykorzystują również samoloty ATR72 i ATR42, które doskonale radzą sobie na krótszych dystansach i mniejszych lotniskach.
Jakimi samolotami latają popularni przewoźnicy czarterowi?
Ryanair wykorzystuje Boeingi 737-800, natomiast Wizz Air operuje Airbusami A320-200 i A321-200. W przypadku LOT turyści mogą polecieć zarówno Boeingiem 787 Dreamlinerem, jak i Boeingiem 737-800 czy mniejszymi Embraerami ERJ 175 i ERJ 195.
Podsumowanie
- Samoloty pasażerskie dzielą się na wąskokadłubowe i szerokokadłubowe, przy czym pierwsze z nich mają jedną alejkę i obsługują krótkie i średnie trasy, a drugie – z dwiema alejkami – wykorzystywane są głównie do lotów międzykontynentalnych.
- Boeing 737 to najczęściej produkowany samolot pasażerski na świecie, który w wersji 737-800 jest szeroko stosowany w lotach wakacyjnych, a jego nowoczesny wariant 737 MAX 8 oferuje lepszą aerodynamikę i niższe zużycie paliwa.
- Dreamliner, czyli Boeing 787, wyróżnia się nowoczesnymi technologiami, takimi jak automatyczne przyciemnianie okien i systemy zmniejszające jet-lag, a jego różne wersje mogą przewozić od 252 do 440 pasażerów.
- Airbus A320 to główny konkurent Boeinga 737 i podstawowy samolot linii low-cost, takich jak Wizz Air i Ryanair, a jego rozpoznawalna sylwetka obejmuje krótszy, zaokrąglony nos i charakterystyczne okna kokpitu.
- Airbus A330 i A350 obsługują loty dalekiego zasięgu, przy czym A350 jest bardziej zaawansowany technologicznie, zużywa mniej paliwa i zapewnia większy komfort dzięki opływowej konstrukcji i nowoczesnym silnikom.
- Boeing 777 i Airbus A380 to największe samoloty szerokokadłubowe, z których A380 może zabrać nawet ponad 800 pasażerów, a jego dwupoziomowa konstrukcja czyni go wyjątkowym w świecie lotnictwa pasażerskiego.
- Samoloty regionalne, takie jak Embraer czy Bombardier, obsługują krótsze trasy i mniejsze lotniska, często wspierając podróże z przesiadkami, choć rzadziej pojawiają się w bezpośrednich lotach wakacyjnych.
- Popularni przewoźnicy czarterowi korzystają z różnych typów samolotów, m.in. Ryanair z Boeingów 737-800, Wizz Air z Airbusów A320 i A321, a LOT oferuje zarówno Dreamlinery, jak i mniejsze Embraery w zależności od kierunku i długości trasy.
Czy podobał Ci się ten artykuł?
Możesz ten artykuł udostępnić znajomym.