Przejdź do... | Przejdź do głównego menu

Japonia - kraj kwitnącej wiśni

Na początku kwietnia odbyłem wraz z Kasią wyprawę do Japonii. Na lotnisko Narita w Tokio przybyliśmy wczesnym rankiem. Od godziny 8.00 otwierali biuro, gdzie można było odebrać zakupione wcześniej przez internet JRP (Japan Rail Pass), który to bilet umożliwiał podróż kolejami przez 7 dni. Około 10 rano przybyliśmy do hotelu, jednak w Japonii check-in zaczyna się od 15.00...

Czekając na zakwaterowanie pojechaliśmy do starej dzielnicy Asakusa. Urzeka ona budynkami dawnego Tokio z okresu EDO - zwiedzamy uliczki, targ oraz świątynię Sensoji. Po zakwaterowaniu idziemy spać. Wieczorem zwiedzamy okolicę – huragan, który akurat tego wieczoru nawiedził Tokio utrudniał nam jak mógł poznawanie miasta.

Następnego dnia rano ruszyliśmy na dworzec kolejowy skąd, używając JRP, pojechaliśmy do Osaki szybkim pociągiem typu Shinkansen. Pociągi te jadą z prędkością około 300 km/h i praktycznie się nie spóźniają. Osaka stała się naszą bazą wypadową, z której co dzień rano ruszaliśmy zwiedzać Japonię. Mieszkaliśmy w hotelu w stylu japońskim – spanie na matach tatami nie było jednak uciążliwe.

Plan zwiedzania Japonii

Po przyjechaniu i zakwaterowaniu pojechaliśmy do centrum miasta gdzie wjechaliśmy windą na tamtejszy wieżowiec skąd rozpościerał się wspaniały widok na miasto. Wieczorem odwiedziliśmy Joytown SEGA gdzie młodzi Japończycy spędzają dzień na grach na automatach, a młode Japonki na robieniu sobie zdjęć w specjalnych boxach.

Kolejnego dnia w planach Hiroszima. Po przejechaniu ok 400 km w 1.5 godz dotarliśmy do miasta. Tam od razu ruszyliśmy tramwajem na prom, który zawiózł nas na pobliską wyspę Miyajima. Znajduje się tam świątynia Itsukushima ze znaną w całej Japonii bramą Torii oraz pełen harmonii park japoński. Po powrocie na ląd odwiedziliśmy Park Pokoju oraz Muzeum Bomby Atomowej, gdzie znajdują się materiały dokumentującego tragiczne skutki wybuchu. Obecnie Hiroszima to nowoczesne, zadbane i piękne miasto, które pielęgnuje pamięć o dawnych czasach.

Po powrocie do Osaki nocne zwiedzanie miasta wraz z degustacją sushi i innych japońskich przysmaków. Następny dzień przeznaczyliśmy na Osakę. Przede wszystkim piękny zamek, oraz świątynie. Po południu natomiast wielkie aquarium z niezliczoną liczbą okazów morskich, m.in. rekin wielorybi, delfiny, pingwiny oraz olbrzymie płaszczki i kraby. Wieczorem jak zwykle kolacja japońska.

Rano następnego dnia Kioto. Kioto zaczynamy od rezydencji szoguna Nijo-jo z zachwycającymi malowidłami ściennymi, „śpiewającymi" podłogami i harmonijnie zaprojektowanym ogrodem. Następnie Heian-jingu, chram - będący repliką średniowiecznych zabudowań pałacu cesarskiego oraz dzielnicy gejsz Gion.

Po południu wracamy do Osaki po walizki i jedziemy do Nara, gdzie czeka na nas koleżanka Saki. W domu
u Saki czeka nas miła niespodzianka. Jej rodzina zorganizowała uroczystą kolację w stylu japońskim wraz z degustacją sake. Późnym wieczorem jedziemy wszyscy do parku, gdzie bierzemy udział w święcie kwitnących wiśni - hanami.

Następnego ranka po śniadaniu idziemy zwiedzać Nara. Nara to pierwsza stolica Japonii i siedziba dworu cesarskiego. Znajdują się tutaj zabytki wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Jest tu też świątynia z drugim co do wielkości posągiem buddy w Japonii.

Następnego dnia po śniadaniu wyjeżdżamy do Tokio. Po zakwaterowaniu zaczynamy zwiedzać miasto, które swoją nowoczesnością, wielkością oraz unikalnością zachwyca.

Następny dzień przeznaczamy na Nikko, oddalone od Tokio o około 2 godziny, gdzie znajduje się mauzoleum rodu Tokugawa, który rządził w średniowieczu Japonią. Znajdują się tam również świątynie buddyjskie oraz shintoickie.  Po zwiedzaniu powrót do Tokio i wieczorny wypad na miasto. Zwiedzamy między innymi dzielnice Roppongi, Ginza, Ky?bashi, Nihonbashi.

Następnego ranka wczesna pobudka. Jest godzina 5 rano. Jedziemy na największy targ rybny w Japonii –Tsukiji. Tam wśród zgiełku handlarzy i zapachu świeżych ryb delektujemy się najlepszym na świecie sushi w targowych knajpkach.

Szybko wracamy do hotelu, gdyż o 14 biorę ślub z moją Kasią w ambasadzie w Tokio. Szybka kąpiel, make-up, ubranie się w strój ślubny i na 14.00 do ambasady. Po 15 minutach podczas, których poznaliśmy naszych świadków, złożyliśmy podpisy na akcie ślubu i zrobiliśmy kilka zdjęć na pamiątkę, wracamy do hotelu by zrzucić weselne wdzianka. Wieczorem zwiedzanie miasta. Rano metrem jedziemy na lotnisko. Wracamy.

Ciekawostki o Japonii

- Publiczna toaleta wyposażona jest w panel sterowania (na ścianie lub bezpośrednio na muszli). Są to między innymi podgrzewana deska, przyciski: dźwięk spłukującej wody dla nieśmiałych, podmywanie przodu, podmywanie tyłu, regulacja ciśnienia podmywania, regulacja temperatury wody podczas podmywania, suszenie oraz inne przyciski, których znaczenia nie poznałem.

- Drzwi do taksówek otwierają się i zamykają samoczynnie. Nie wolno łapać za klamkę.

- Na ulicy są wyznaczone specjalne miejsca do palenia.

- Przeogromna ilość maszyn, w których można kupić wszystko – od ciepłej kawy w puszce do znoszonych, kilkudniowych majtek. 1 automat przypada na 10 Japończyków

- W domach światło gasi się pilotem, gdy nie chce wstawać się do kontaktu

- Woda do wanny nalewa się samoczynnie i sama wyłącza się, gdy naleje się cała wanna. Woda utrzymuje w wannie ustawioną temperaturę nawet kilka godzin

- Pociągi typu Shinkansen maksymalne dopuszczalne opóźnienia to 36 sekund - w skali roku!!!

Reasumując: Japonia to bardzo czysty kraj. O czystość dbają specjalne służby oraz co jest najbardziej imponujące – sami Japończycy.  Jest to kraj, który do granic możliwości ułatwia ludziom życie. Wszystko jest na guziki, przyciski oraz automatyczne. Ludzie są przemili, pomocni i uśmiechnięci. Japonia robi ogromne wrażenie. Warunki geograficzne, historyczne oraz mentalność ludzi tam mieszkających powodują, że jest on oderwany od całego świata, inny, specyficzny, niepowtarzalny.

10.07.2012 Maciej Beneda

Czy podobał Ci się ten artykuł?

Możesz ten artykuł udostępnić znajomym.